In
ons vorige blog hebben wij deel 1 gepubliceerd van het gespreksverslag met
burgemeester Out dat betrekking had op de “vlomarktperiode 2005-2010”.
Burgemeester Out kon in dat deel van het verslag in zijn beleving geen inhoudelijke antwoorden geven omdat het gebeurde zich afspeelde in een periode dat hij nog geen bestuurder was bij deze gemeente.
Dat klopt, toen was hij nog polisverkoper bij verzekeraar Interpolis, een dochtermaatschappij van Achmea, de “huisverzekeraar” van deze gemeente.
Op
het gebeurde in de periode vanaf 2010, dus het gedeelte zoals beschreven in dit
blog, kon hij zich echter niet meer verschuilen achter dit argument, want vanaf
2008 was hij verantwoordelijk geweest voor het dagelijkse bestuur van de
gemeente Borger-Odoorn.
Toch
wilde hij kennelijk niet worden geconfronteerd met zijn discutabele
handelswijze t.a.v. de openingstijden van de vlomarkthallen, want nadat wij hem
het gespreksverslag hadden toegestuurd weigerde hij stelselmatig fatsoenlijk
en inhoudelijk antwoord te geven op de inhoud van het verslag.
Arrogant,
bestuurlijk zwak en ronduit onfatsoenlijk, een houding die je van bestuurders
van dit kaliber niet hoeft en mag verwachten.
Deze
Jandoedel denkt er echter kennelijk mee weg te komen.
In
dit blog geven wij het besprokene weer dat betrekking had op de periode toen de
exploitatie van de markthallen door een nieuwe uitbater, dhr.Henk.H, werd
overgenomen.
Gezien
de omvang van het gespreksverslag met burgemeester Out ben ik echter
genoodzaakt alleen het onder punt 2 genoemde gedeelte te publiceren.
1. Illegale openstelling
van de vlomarkthallen op iedere zondag van de maand door beheerder
Jacob.B, met toestemming van de gemeente
Borger-Odoorn in 2005-2006.
2.
Illegale openstelling van de vlomarkthallen op iedere zondag van
de maand door beheerder Henk.H, ook nu weer met toestemming van de gemeente
Borger-Odoorn in 2010, 2011 en deel 2012, tot aan uitspraak bezwarencommissie.
3. Openstelling
markthallen vanaf uitspraak bezwarencommissie tot aan “zienswijze periode van
het bestemmingsplan.
4. Illegale openstelling
van de vlomarkthallen op iedere zondag van de maand door beheerder Henk.H,
tijdens de z.g. “zienswijze periode van het bestemmingsplan”, nu tevens weer
met toestemming van de gemeente Borger-Odoorn in periode 2013 tot aan
vaststelling en goedkeuring van het definitieve bestemmingsplan.
2:
In
november 2010 heeft dhr.Hendriks het beheer van de vlomarkten als uitbater
overgenomen.
Toen
kregen we eigenlijk een herhaling van zetten zoals hiervoor geschetst in 2005.
Dhr.Hendriks had aan het begin van overname van de
vlomarkten met de gemeente Borger-Odoorn een verkennend gesprek over de
mogelijkheden die er waren voor het houden van de markten.
Tijdens
dat gesprek is toestemming aan dhr.Hendriks verleend voor het houden van
vlomarkten op elke zaterdag en/of zondag.
Voor
zijn exploitatie had deze er daarom voor gekozen om elke zondag en 2 zaterdagen
per maand de markthallen open te gaan stellen voor het publiek.
Toen
wij met deze situatie werden geconfronteerd hebben wij gelijk aan de bel
getrokken en meerdere keren zowel schriftelijk alsook mondeling protest
aangetekend bij uw gemeente.
Tegelijk
hebben wij dhr.Hendriks hierop aangesproken, en hebben wij hem geconfronteerd
met de afspraken zoals die waren gemaakt in het verleden, en zoals deze waren
vastgelegd volgens het geldende bestemmingsplan.
Hij
vertelde echter dat hij geen boodschap had aan deze afspraken omdat hij
toestemming had gekregen van de gemeente Borger-Odoorn voor openstelling van de
markten op alle zondagen.
Dat
was gelijk de eerste en ook de laatste boodschap die we op dat gebied hebben
gekregen van dhr.Hendriks, want deze heeft vanaf dat moment consequent
geweigerd om met ons in gesprek te gaan “want hij had ja toestemming van de
gemeente Borger-Odoorn”.
Wij
hebben daarop gelijk weer contact gezocht met de medewerkers van de gemeente
Borger-Odoorn, waarbij we deze hebben verzocht de door hen gemaakte fout gelijk
te herstellen en om te bemiddelen zodat er weer overleg kon plaatsvinden.
Dat
ei konden de medewerkers van de gemeente kennelijk niet leggen, want het heeft
tot begin sept.2011 geduurd voordat de medewerkers van de gemeente een 1e
poging hadden gedaan om de partijen om tafel te krijgen.
Dat
is hen toen niet gelukt, en het is daarna, zelfs met behulp van een mediator, nooit meer
gelukt om een gesprek te arrangeren omdat dhr.Hendriks stelselmatig weigerde
met ons in gesprek te gaan.
Daarnaast
heeft uw organisatie ervoor gezorgd dat dhr.Hendriks de markthallen van
nov.2010 tot en met maart 2012 elke zondag kon openstellen voor het publiek,
dit ondanks beperkingen in het kader van het bestemmingsplan en ondanks
beperkingen t.a.v. de zondagopenstellingen in het kader van de Winkeltijdenwet.
Dit
werd ook nog eens onderschreven door een uitspraak van de bezwarencommissie in
2012.
Mede
door de ondersteunende en zeer vertragende rol die uw gemeente in deze zaak
heeft gespeeld heeft dit tot een voor ons zeer onbevredigende situatie geleid.
Op
onze vraag aan dhr.Out waarom ook dit keer de gemeente Borger-Odoorn weer zo’n
vertragende rol in het verhaal hebben gespeeld, waarbij deze hun rol als
veroorzaker van het conflict volledig hebben genegeerd, kregen wij de volgende
reactie.
Antwoord dhr.Out:
Dhr.Out
stelt dat handhaving van bijvoorbeeld een zondagovertreding op de Winkeltijdenwet
te maken heeft met prioriteitenstelling, zodat het wel even kan duren voordat
er wordt gehandhaafd.
Daarnaast vindt hij het vreemd en onwaarschijnlijk dat de gemeentelijke organisatie toestemming aan Hendriks heeft gegeven voor onbeperkte openstelling van de markthallen, mede omdat zowel het bestemmingsplan alsook de Wtw hier heel duidelijk over zijn.
Daarbij stelt hr.Out ook nog eens dat de gemeente partij is gemaakt in een conflict tussen 3 partijen, namelijk de eigenaar van de onroerende goederen, de beheerder van de vlomarkten en wij als huurder van de aangrenzende woning.
Opmerking fam.Blink:
Handhaving
kan natuurlijk te maken hebben met prioriteitstelling, maar als regels van de
Wtw en het bestemmingsplan vanaf november 2010 worden overtreden, en dit
vervolgens gedurende meer dan 1 jaar wordt gedoogd door de gemeente, waarna een
uitspraak van de bezwarencommissie vervolgens in februari 2012 moet bepalen dat
deze regels zijn overtreden, dan heeft dit helemaal niets meer te maken met
prioriteitstellingen maar volgens ons wel met voorkeuren.
Ten
aanzien van toestemming voor onbeperkte openstelling van de markthallen door uw
organisatie zijn een aantal documenten van belang waarin dit nog eens wordt
verwoord.
-
In
uw brief van 1 aug.2011, onder kenmerk 11.13600 wordt duidelijk toegegeven dat
de indertijd gedane toezegging door een
medewerker van de gemeente op onjuiste gegevens was gebaseerd.
-
In
een aangetekende brief van ons,datum 31 mei 2011, hebben wij tevens aangegeven
dat uw organisatie toestemming had gegeven voor verruiming van de
openingstijden, en dat de fam. Hendriks daarom niet van zins was in overleg met
ons tot een oplossing te komen.
-
Ook
in een door uw organisatie gestuurd gespreksverslag van 3 okt.2011 onder uw
kenmerk 11.23265 wordt dit aangegeven.
-
Zelfs
de bezwarencommissie doet in haar verslag van de hoorzitting op 12 dec.2011
hiervan melding.
-
Op
al deze brieven en meldingen heeft de gemeente Borger-Odoorn nooit gereageerd,
en deze heeft ook nooit op enig andere manier laten weten het niet eens te zijn
met deze meldingen.
Dat
de gemeente partij zou zijn gemaakt in een conflict is volgens ons aanwijsbare
klinkklare onzin, want de oorzaak van het conflict ligt in dit geval duidelijk
bij de gemeente zelf.
Had
deze direct de juiste informatie aan dhr.Hendriks verstrekt dan was het
conflict nooit ontstaan, en had de gemeente hun gemaakte fout tijdig onderkend
en hersteld dan was het conflict nooit zo geƫscaleerd.
Dat
de burgemeester dan ook de vermoorde onschuld speelt is naar onze mening dan
ook volstrekte onzin en ongeloofwaardig, want burgemeester Out is inmiddels 6
tot 7 jaar de hoofdverantwoordelijke functionaris geweest binnen de gemeente
Borger-Odoorn en heeft daarmee een groot aandeel gehad in het ontstaan van het
conflict.
Bovenstaand
was de inhoud van het onder punt 2 genoemde deel van het gespreksverslag,
gedateerd 18 juni 2014, aangetekend verstuurd aan burgemeester M.Out.
------------------------------------------------------------------------
Gezien
de omvang van het gespreksverslag, maar ook om het verhaal toch “leesbaar” te
houden was ik genoodzaakt alleen punt 2 van het gespreksverslag in dit blog te
publiceren.
Volgende
keer publiceer ik punt 3 van het gespreksverslag, het gedeelte waarin de
gemeente middels een truc meende de winkeltijdenwet naar zijn hand te moeten
zetten.
Note:
Komt
bovengenoemd verhaal u bekend voor, of hebt u tevens negatieve en dubieuze
ervaringen met het ambtelijk apparaat van de gemeente Borger-Odoorn dan kunt u:
------------------------------------------------------------------------